تبلیغات | فیلم ها و کلیپ های جدید | خطاطی اسم شما | تلگرام دکوراتور |
اسنک بار دایره ، یک مغازه فست فود است که در اصفهان و در کنار یکی از برج های چهارگانه کبوتر که در گذشته ، محدوده باغ های هزار جریب را تعریف می کرده ، واقع شده است. این مکان ، امروزه به یک میدان و مرکز محله ای تبدیل شده است که مرکز تجمع و تعامل بسیار مهم قشر جوان به شمار می رود. برنامه طرح عبارت بود از تبدیل انبار یک میوه فروشی به مساحت ۷ مترمربع ، به مغازه فست فود. مساحت کم مغازه و پلان نامناسب آن موجب شد که طراح فضای انبار را صرفا به محل تهیه و طبخ غذا اختصاص دهد و مابقی عملکردها را به فضای پیاده رو منتقل کند ، لذا نمای مغازه عامل جدا کننده و تنها عنصر و عامل تعامل بین مشتریان در فضای عمومی و آشپزخانه در فضای خصوصی ، در نظر گرفته شد. |
اسنک بار دایره
معمار: فرشاد مهدی زاده
موقعیت: اصفهان ، ایران
تاریخ: ۱۳۸۹
مساحت: ۷ مترمربع
وضعیت: ساخته شده
کارفرما: محمد شفیعی
جوایز: رتبه سوم گروه بازسازی جایزه معمار ۱۳۹۰
ایده اصلی پروژه
ایده اصلی پروژه ، طراحی فضای پیاده رو روبروی مغازه است که از طریق یک صفحه که کف پیاده رو را به نمای مغازه متصل می کند ، به انجام رسیده و در حین جدا کردن فضای درون و بیرون ، فضای پیاده رو را به نوعی ، جزء مایملک مغازه تعریف می کند. پس از بررسی ارتباط بین مشتریان و آشپزخانه ، رفتارها و عوامل تعامل بین این دو کشف و برخی از آن ها به عناصر معماری ترجمه شد و هر کدام از این عناصر ، بر حسب فعالیت ، موقعیت لوازم آشپزخانه و پتانسیل های ارتباطی در پشت نما ، بر روی صفحه مذکور چیده شدند ، سپس صفحه تا خورد تا شکل پیاده رو را به خود بگیرد. امتداد یافتن نما در کف پیاده رو و قرارگیری عوامل ارتباطی روی کف ، مانند منوی غذا ، باعث افزایش سطح تماس و در نهایت ، افزایش تعامل شده است.

اسنک بار دایره
اسنک بار دایره به نوعی چالش دو سویه فضای عمومی و خصوصی است که از طریق فضای بینابین روبروی مغازه میسر میشود. این فضا به عنوان لابی مغازه است و در طول شبانه روز ، بر حسب تغییر میزان تردد ، کیفیت های فضایی متفاوتی را به خود می گیرد.

معماری اسنک بار دایره
نمای خارجی
نمای خارجی در این پروژه ، نقش بسیار مهمی را ایفا می کند. چرا که می بایست هم قابلیت اجرا در کف ، بدنه و سقف را داشته باشد و هم اینکه معرف بافتی باشد که انرژی صفحه را که در اثر تاخوردگی به وجود آمده بود ، به خوبی نشان دهد. لذا از نوارهای باریک که در جهت کشش های صفحه بودند ، استفاده شد. این نوارها از سه سنگ تراورتن در ضخامت های متفاوت در نظر گرفته شد که به بهترین نحو ، توسط هنرمندان سنگ کار اصفهان اجرا شده است.