تعریف معماری

تعریف معماری ، تفاوت دیدگاه مردم و معماران در چیست ؟

تبلیغات
فیلم ها و کلیپ های جدیدخطاطی اسم شماتلگرام دکوراتور

چندی پیش در یکی از صفحات فضای مجازی با سوالی ساده اما عمیق در رابطه با تعریف معماری اصولی و غیر اصولی و یا به زبان ساده تر ” آن چه که مردم معماری می دانند” رو به رو شدم ، سوالی که شاید پاسخی برای تمام ناگفته ها و گفت و گوهای ” معمار سرزمین من ” باشد و شاید بهتر آن بود که در اولین گفت و گوها و مصاحبه هایی که با معماران داشتم آن را مطرح می کردم تا دیده تازه ای نسبت به آن چه مردم از معماران می خواهند و آن را معماری برتر می دانند کسب کنیم.

مقالات مرتبط

معماران برتر معاصر ایران ، ۳ خالق معماری های نو!

 

به همین منظور تصمیم گرفتیم در این مطلب دیدگاه جمعی از معماران برجسته کشور در رابطه با « آن چه که مردم از تعریف معماری می دانند » با شما در میان بگذاریم پس با ما همراه باشید.

تعریف معماری از نظر بهزاد اتابکی

تحصیلات : کارشناسی ارشد معماری از دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز | کارشناس ارشد شهرسازی و طراحی شهری از دانشگاه تهران | کارشناسی ارشد معماری منظر از دانشگاه شهید بهشتی | پذیرفته شده بورس مطالعاتی بنیاد ژاپن – توکیو 
موسس و مدیر : استودیو معماری بهزاد اتابکی 
موفق به کسب جوایز متعدد معماری در مسابقات معتبر داخلی و بین المللی

نمونه کار بهزاد اتابکی

نمونه کار بهزاد اتابکی

تعریف معماری از نظر سامان سیار

تحصیلات : کارشناسی ارشد معماری از دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین
موسس و مدیر : دفتر معماری سامان سیار
موفق به کسب جوایز متعدد معماری در مسابقات معتبر داخلی و بین‌ المللی

نمونه کار سامان سیار

نمونه کار سامان سیار

تعریف معماری از نظر کمال یوسف پور

تحصیلات : کارشناسی ارشد معماری از دانشگاه آزاد تبریز
موسس و مدیر : دفتر معماری فرآیند بنیان
موفق به کسب جوایز متعدد معماری در مسابقات معتبر داخلی و بین‌ المللی

نمونه کار کمال یوسف پور

نمونه کار کمال یوسف پور

تعریف معماری از نظر بهزاد اتابکی

مردم همان‌ گونه که برحسب نیازشان مثلاً آدیومتری ، جراحی زیبایی یا خلبانی را می‌شناسند و از روند انجام آن اطلاع واضحی ندارند ( یا نیازی به این جزئیات حس نمی‌کنند ) از تعریف معماری هم دریافتی کاربردی و به‌ نوعی مشخص دارند.
مثلاً همان‌گونه که به بازدید خانه‌ بروجردی‌ ها ، میدان نقش‌ جهان و یا کلیسای سن پیترز می‌ روند ، با این عنوان که آن ها آثار برجسته ، مشخص و تائید شده‌ معماری‌ اند ، بدان معنی است که بین ساختمان‌ های عادی و بنای معماری ثبت و تائید شده تفاوت قائلند ، ولی مسئله از همین‌ جا آغاز می‌شود که در زمان حال ( معاصر ) کدام بنا و به چه علت و توجیهی اثر معماری به‌ حساب می‌آید و واجد ارزشی فراتر از یک ساختمان عادی است.

از سوی دیگر کارفرما ها در ابتدا با حداقل دو رویکرد مشخص و متفاوت سفارش کار می‌دهند ، یک دسته کسانی که مشتریان دفاتری مثل ما هستند و درخواست اولیه‌ شان از معمار ، طراحی و در نهایت ساخت بنایی است ، غیرتکراری و متفاوت و متمایز از ساختمان‌ های به‌ زعم آن ها عادی شهر و دسته‌ دیگر سفارش‌ دهندگانی که معمولاً به دنبال ساختمان‌ ها ، جزئیات و ترکیباتی کاملاً تکرار شده هستند که به قولی امتحانشان را پس داده باشند تا هم از نظر کاربرد برایشان اطمینان‌ بخش باشند و هم نیازشان را به‌ نوعی مظهر تفاخر و قدرت با اطمینان مرتفع سازد.

تعریف معماری از نظر سامان سیار

« مهندس ، ما خودمون یه پا آرشیتکسیم ». فکر می‌کنم معماری نباشد که در طول زندگی حرفه‌ای خود ، این جمله یا شبیه آن را نشنیده باشد که این مسئله ، نشانگر این موضوع است که بسیاری از عامه مردم و یا بهتر بگویم استفاده‌ کنندگان آثار معماری از جایگاه معمار و معماری آگاهی کامل ندارند.

در جمله فوق دو نکته بسیار کلیدی وجود دارد.
اول این که آن ها معمار را مهندس خطاب می‌کنند. این ریشه در پدید آمدن گروه معماران تحصیل‌کرده از اوایل قرن جاری در مقابل معماران سنتی دارد. با از بین رفتن عمده نسل معماران سنتی در دهه‌ های اخیر ، این موضوع پیچیده‌ تر نیز گشته است تا جایی که می‌ توان گفت در تصور عامه مردم ، مهندسان ، ساختمان‌ ها و فضاهای زیستن را محاسبه و طراحی و پیمانکاران نیز اجرا می‌ کنند. آن ها با این منظر ، نقش‌ هایی درجه ٢ و فانتزی برای معماران متصور می‌ شوند ، ازاین‌ رو بسیاری از مردم دلیل وجود معمار را غیرضروری می‌شمارند. درحالی‌ که مهندس ساختمان ( عمران ) جایگاه خود را حفظ کرده است.

این موضوع نه‌ فقط در ذهن اشخاص معمولی که گاهی در افکار ارباب قدرت هم نقش بسته است. مثلاً با همین طرز تلقی از رشته معماری بود که در سال‌ های دهه ۶٠ موضوع معماری یک امر تجملی و تشریفاتی محسوب می‌گردید و با توجه به رویکرد عمومی آن زمان به ساده زیستی و غیر تجملی بودن در مواردی ، حضور معمار در پروژه‌ ها را غیرضروری و حتی مخرب می‌ دانستند و ازاین‌ جهت در آن سال‌ ها حتی مراکز آموزشی معماری ، رشد چندانی پیدا نکردند.
دومین نکته جمله ابتدایی این موضوع است که هرکس به دلیل تجربیاتی که از حضور و استفاده از فضاهای معماری کسب نموده است به‌ صورت ناخودآگاه ، خود را در این رشته در این رشته صاحب‌ نظر می‌داند ، از این روست که مردمان به‌ راحتی در حوزه معماری اظهارنظر و دخالت کرده و خود را در مقام معمار قرار می‌دهند ، البته روشن است که استفاده‌ کنندگان و ذی‌ نفعان ، کاملاً حق دارند در اثری که پدید می‌آید درخواست‌ های خود را مطرح و نظرات خود را اعلام نمایند و در مقابل هم معماران موظف‌ اند از خواسته‌ های آن ها باخبر شده ، آن ها را در طرح‌ هایشان لحاظ نمایند ، برایشان راه‌ حل پیدا کنند و سامانشان بدهند ، ولی نباید فراموش کرد که حرفه معماری کار بسیار سخت بوده و به سطح دانش بالا و تجربه کافی احتیاج دارد.

تعریف معماری از نظر کمال یوسف پور

اگر تعریف معماری در معنای آکادمیک این کلمه مدنظرتان باشد ، باید بگویم مردم اساساً تعریفی از معماری ندارند. آن ها معمولاً ازیک‌ طرف با سازه و کالبد ساختمان و از طرف دیگر با نقشه ساختمان سروکار دارند و در باب آن چه به طراحی و معماری مربوط می‌شود ، نقشه ، واژه مأنوس‌ تر و ملموس‌ تری برایشان است. آن چه در ذهن مردم درباره معماری وجود دارد ، صرفاً یک تصور خام و شناخت مبهم از معماری است که بر اساس شنیده‌ ها و دیده‌ هایشان شکل‌ گرفته و به‌ مرورزمان قوام یافته است.

تصور غالب و رایجی که در میان مردم از معماری ، فراتر از نقشه ساختمان وجود دارد ، این است که معماری فقط با زیبایی ظاهری ساختمان سروکار دارد. ازاین‌ رو ، اکثریت‌ قریب‌ به‌ اتفاق مردم طراحی معماری را امری اختیاری ، غیرضروری ، لوکس و تشریفاتی می ‎پندارند که بدون داشتن هیچ ثمره عملی و کاربردی ، فقط موجب بالا رفتن هزینه‎ های ساختمان می‎شود.
این در حالی‌ است که مردم باید با فرهنگ‌ سازی و آگاهی‌ بخشی عمومی ، به‌تدریج دریابند که این تصور و ذهنیت از معماری کاملاً اشتباه است ، چراکه معماری علاوه بر زیبایی ، با فراهم آوردن آسایش جسمانی و روانی برای انسان نیز سروکار دارد و باید بتواند به نیازهای مختلف افرادی که از آن استفاده می‎کنند به شکلی کیفی و شایسته پاسخ دهد. درواقع ، این آگاهی باید در مردم ایجاد شود که اولاً وظیفه معمار خلق فضاهایی است که نه‌ تنها زیبا و چشم ‎نواز ، بلکه مستعد استفاده به کیفی‌ ترین شکل ممکن نیز هستند و دوماً این مهم صرفاً با هزینه‌ های گزاف به دست نمی‌آید ، بلکه کیفیت و ارزش‌ افزوده‌ای است که یک معماری خوب و مطلوب می‌ تواند حتی با هزینه‌ های اندک برای ما به ارمغان بیاورد.
منبع :

چیدانه

مریم حسن پور علاقه مند به دنیای هنر ، معماری و دکوراسیون . با تمام وجود در کنار هم برای رقم زدن اتفاقات بهتر تلاش می کنیم ^_^

نظر بدهید

* ایمیل شما نزد ما محفوظ می باشد. فیلدهای ستاره دار الزامی می باشد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.